Brist på tillgång till digitala läromedel uppmärksammas

Det saknas både resurser till inköp och tillgång till digitala läromedel. Och enbart 14 procent av lärarna får fortbildning i digitala läromedel av sin arbetsgivare.

Det visar Lärarnas Riksförbunds nya undersökning om lärarnas syn på digitala läromedel som presenteras i rapporten "Digitala läromedel: tillgång eller börda?".

Rapporten visar tydligt vilken viktig roll professionellt utarbetat läromedel har. Rapporten tydliggör också problemet med att skolor köper in läromedel i alldeles för låg utsträckning.

- Det är skrämmande fakta, inte minst då bristen på behöriga lärare gör det än mer viktigt att det finns kvalitativa läromedel i skolan. Dessvärre råder inte bara brist på digitala läromedel utan även på tryckta läroböcker, säger Wiwi Ahlberg, ordförande SLFF.

Rapporten uppmärksammas av GP på debattsidan i dag. Läs mer på GP debatt 160922

Läs rapporten från Lärarnas Riksförbund (pdf, öppnas i nytt fönster)

22 september 2016